ماتریس SWOT

ماتریس SWOT



ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف


استراتژی را می توان مقایسه ای دانست که سازمان بین مهارت ها و منابع داخلی و فرصت ها و ریسک ها می نماید. این تکنیک نیز بر اساس اطلاعاتی که از ارزیابی عوامل درونی و بیرونی بدست آمده بنا می شود و فرصت ها و تهدیدات بیرونی را با نقاط قوت و ضعف داخلی مقایسه می کند تا استراتژی هایی که متناسب با شرایط درونی سازمان بوده و اثرات وضعیت پیرامون سازمان را نیز در برداشته باشد، به دست دهد.


نقطه قوت:

عبارت است از شایستگی ممتازی که بوسیله آن سازمان می‌تواند در زمینه‌هایی مانند نوع منابع مالی، تصویر مثبت ذهنی میان خریداران، روابط مثبت با تأمین‌کنندگان و مواردی از این دست نسبت به رقبا برتر باشد.


نقطه ضعف:

نوع محددیت یا کمبود در منابع، مهارتها و امکانات و توانایی‌هایی است که بطور محسوس مانع عملکرد اثر بخش سازمان بشود. عملکرد مدیریت نیز در تشدید نقاط ضعف موثر است.


فرصت:

عبارت است از یک موفقیت مطلوب عمده در محیط خارجی سازمان مانند شناخت بخشی از بازار که پیش از این فراموش شده بود. تغییر در وضعیت رقابت یا قوانین و بهبود در روابط با خریداران و فروشندگان


تهدید:

یک تهدید موفقیت نامطلوبی در محیط خارجی سازمان است مانند قدرت چانه زنی خریداران یا تامین‌کنندگان کلیدی، تغییرات عمده و ناگهانی تکنولوژی و مواردی از این است که می‌توانند تهدید عمده‌ای در راه موفقیت سازمان باشند.

با استفاده از ماتریس SWOT می توانید چهار نوع استراتژی را ارائه نمایید.



استراتژی های SO 

استراتژی های WO

استراتژی های ST

استراتژی های WT


 

قوتها

ضعفها

فرصتها

SO استراتژیهای

 استراتژیهای WO

تهدیدات

استراتژیهای ST

استراتژیهای WT

 

فرصت ها (O)


1-      چند ین شرکت تمایل به همکاری و عاملیت فروش بودن روی این محصول دارند .

2-      پیشرفت علم و وارد عرصه شدن محصولات جدید و پزشکانی که بدنبال علم هستند .

3-      بیماران برای درمان بیماری خویش خواهان استفاده از تکنولوژی روز و بهترین درمان هستند .

4-      مناسب بودن قیمت محصولات شرکت دستاورد سینا نسبت به سایر رقبا در بازار .

5-      دایر شدن بیمارستان های جدید

6-      شروع به کار جراحان و پزشکان فارغ التحصیل .


تهدید ها(T)

 

1-      1-    تحت پوشش بیمه نبودن محصول


2-      2-    نوسانات نرخ ارز در بازار و تغییر قیمت مداوم محصول 

  

3-      3-    وجود تحریم های کشورهای خارجی در خصوص ارائه خدمات و کالا به ایران  

     

4-      4-     تغییر قوانین اداره تجهیزات پزشکی و اداره بهداشت در خصوص کد و استانداردهای لازم


5-     5-    وجود کالاهای مشابه در بازار


6-     6-     اجبار اساتید به رزیدنتها در بیمارستانهای آموزشی و دولتی به استفاده از بافت خود بیمار جهت ترمیم

 

 نقاط  قوت (S)


1-      قدمت شرکت در زمینه فروش محصولات مختلف به جراحان مغز و اعصاب

2-      تبلیغات خوب و شرکت در کنگره ها

3-      تیم فروش ماهر و قدرتمند

4-      خوش نام بودن شرکت در ارئه محصولات پزشکی

5-      برنامه ریزی های بلند مدت

6-      بازاریابی قوی

7-      دانش خوب کادر فروش و توصیه پزشکان

8-      ارتباط خوب و رفتار مناسب نیروی فروش با مشتریان

 

نقاط ضعف (W)


1-      تغییرات مداوم قیمت به علت تغییر قیمت ارز

2-      قیمت برخی محصولات به علت تحت پوشش بیمه نبودن بالاست

3-      محدود بودن بودجه شرکت

SO

توسعه شرکت و وارد کردن محصولاتی جدید که با پزشکان آن ارتباط داریم ارائه workshop های جدید و سمینارهایی در شهرهای مختلف برای پزشکان شهرستان ها.


WO

مشارکت و همکاری با شرکت هایی که برای فروش محصولات ما ارتباط بهتری با پزشکان و بیمارستان ها دارند و ساده تر می توانند محصولات ما را در بازار به فروش برسانند و فروش کالای خود به این شرکت های همکار که خواهان جنس ما هستند.


ST

1-   فروش با بازپرداخت مدت دار به بیمارستان های دولتی

2-   فروش محصولات مصرفی به دارو خانه های بیمارستان های دولتی


WT

کم کردن هزینه های مربوط به workshop و کم کردن هزینه های مربوط به شرکت در کنگره ها و همایش هایی که هزینه بالایی دارند و در عوض آنها افزایش ویزیت حضوری کارشناسنان فروش.

 

 

 

 

 نقاط  قوت (S)

1--قدمت شرکت در زمینه فروش محصولات مختلف به جراحان مغز و اعصاب

2-       تبلیغات خوب و شرکت در کنگره ها

3-       تیم فروش ماهر و قدرتمند

4-       خوش نام بودن شرکت در ارئه محصولات پزشکی

5-       برنامه ریزی های بلند مدت

6-       بازاریابی قوی

7-       دانش خوب کادر فروش و توصیه پزشکان

8-       ارتباط خوب و رفتار مناسب نیروی فروش با مشتریان

نقاط ضعف (W)

1-تغییرات مداوم قیمت به علت تغییر قیمت ارز

2-قیمت برخی محصولات به علت تحت پوشش بیمه نبودن بالاست

3-محمدود بودن بودجه شرکت

فرصت ها  (O)  

1-چند شرکت خواهان همکاری و عاملیت فروش روی این محصول هستند .

2-پیشرفت علم و وارد عرصه شدن محصولات جدید و پزشکانی که بدنبال علم هستند .

3-بیماران برای درمان بیماری خویش خواهان استفاده از تکنولوژی روز و بهترین درمان هستند .

4-مناسب بودن قیمت محصولات شرکت دستاورد سینا نسبت به سایر رقبا در بازار .

5-دایر شدن بیمارستان های جدید

6-شروع به کار جراحان و پزشکان فارغ التحصیل .

                               SO  استراتژیهای 

 

توسعه شرکت و وارد کردن محصولاتی جدید که با پزشکان آن ارتباط داریم ارائه workshop های جدید و سمینارهایی در شهرهای مختلف برای پزشکان شهرستان ها .

 استراتژیهای WO

 

مشارکت و همکاری با شرکت هایی که برای فروش محصولات ما ارتباط بهتری با پزشکان و بیمارستان ها دارند و ساده تر می توانند محصولات ما را در بازار به فروش برسانند و فروش کالای خود به این شرکت های همکار که خواهان جنس ما هستند .

 

تهدید ها(T)  

1-تحت پوشش بیمه نبودن محصول

2-نوسانات نرخ ارز در بازار و تغییر قیمت مداوم محصول       

3-وجود تحریم های کشورهای خارجی در خصوص ارائه خدمات و کالا به ایران        

4-تغییر قوانین اداره تجهیزات پزشکی و اداره بهداشت در خصوص کد و استانداردهای لازم 

5-وجود کالاهای مشابه در بازار

6-اجبار اساتید به رزیدنتها در بیمارستانهای آموزشی و دولتی به استفاده از بافت خود بیمار جهت ترمیم

استراتژیهای ST

 

1-فروش با بازپرداخت مدت دار به بیمارستان های دولتی

2-فروش محصولات مصرفی به دارو خانه های بیمارستان های دولتی

استراتژیهای WT

 

کم کردن هزینه های مربوط به workshop و کم کردن هزینه های مربوط به شرکت در کنگره ها و همایش هایی که هزینه بالایی دارند و در عوض آنها افزایش ویزیت حضوری کارشناسنان فروش .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.